Vedtægter for Brugerråd i aktivitetshuse i Kolding Kommune
Senior-, Sundheds- og Fritidsforvaltningen
Revideret marts 2024
§ 1 - Formål
Vedtægterne er gældende for Brugerråd i de brugerstyrede aktivitetshuse. Brugerrådets formål er, at skabe
rammer for aktiviteter og arrangementer til glæde for og i samarbejde med brugerne og de frivillige.
Brugerrådet samarbejder med aktivitetskonsulenten i forhold til at understøtte eksisterende og nye
fællesskaber og aktiviteter. Brugerrådet og aktivitetskonsulent samarbejder desuden om rekruttering og
fastholdelse af frivillige.
Brugerrådet har ansvaret for udformningen og driften af husets tilbud til brugerne. De kan uddelegere
opgaver og ansvar for disse til udvalg af frivillige.
Brugerrådet modtager støtte til opfyldelse af ovenstående i henhold til servicelovens § 79, hvorefter der
kan ydes tilskud til tilbud med aktiverende og forebyggende sigte.
§ 2 - Opgaver
Brugerrådet skal, såvel selvstændigt som i samarbejde med aktivitetskonsulent ved Kolding Kommune,
planlægge, forestå og koordinere aktivitetstilbud med baggrund i brugernes ønsker og behov. Brugerrådet
udarbejder, i samarbejde med aktivitetskonsulent, de overordnede retningslinjer for aktiviteter,
arrangementer og brugen af huset.
Brugerrådet kan ikke behandle sager om enkeltpersoner.
Brugerrådet forestår driften af eventuel butik eller kiosk og disponerer over indtjeningen. Brugerrådet har
det økonomiske ansvar for de aktivitetstilbud, Brugerrådet forestår.
Brugerrådets midler anvendes i overensstemmelse med de formål, hvortil det er bevilget jf. vedtægternes §
1. Tilskud fra Kolding Kommune skal anvendes af Brugerrådet i overensstemmelse med de formål, hvortil
det er bevilget jf. vedtægternes § 1.
Brugerrådet forestår formidlingen af husets tilbud, inddragelse af brugere og frivillige samt udarbejdelse af
programmer, opslag og andre PR-relaterede tiltag.
Brugerrådet kan sammensætte de nødvendige underudvalg til løsning af særlige opgaver, for eksempel
aktivitetsudvalg. Underudvalgene bemandes med brugere og frivillige.
Brugerrådet kan supplere disse vedtægter med en forretningsorden. Forretningsordenen skal respektere
vedtægterne.
§ 3 – Sammensætning
Brugerrådet består af 5-9 medlemmer, der vælges af og blandt brugerne af huset på en generalforsamling,
jf. § 9. Udover Brugerrådsmedlemmerne vælges der 1 til 2 suppleanter.
Ægtepar og samboende kan ikke samtidigt bestride posterne som henholdsvis formand og kasserer.
Såfremt et brugerrådsmedlem udtræder før funktionsperioden ophører, indtræder suppleanten i
Brugerrådet som brugerrådsmedlem, og overtager dermed funktionsperioden for det udtrådte medlem.
Hvis poster ikke kan besættes og suppleanter er indtrådt i Brugerrådet, står posten ledig indtil næste valg.
Aktivitetskonsulenten deltager i Brugerrådets møder uden stemmeret.
§ 4 – Valgbarhed og valgregler
Alle brugere og frivillige i huset har stemmeret og valgbarhed til Brugerrådet. Brugerrådets medlemmer
skal som udgangspunkt være bosiddende i Kolding Kommune.
§ 5 – Funktionsperiode
Brugerrådets funktionsperiode er 2 år og begyndende fra 1. marts.
Ca. halvdelen af brugerrådsmedlemmerne og suppleanter er på valg ved den årlige ordinære
generalforsamling. Det tilstræbes, at formand og næstformand ikke er på valg samtidig.
§ 6 – Konstituering
Brugerrådet konstituerer sig med formand og næstformand samt kasserer og evt. sekretær i
udgangspunktet senest 2 uger efter generalforsamlingen.
Hvis Brugerrådet ikke kan konstituere sig inddrages aktivitetskonsulenten og om nødvendigt indkaldes til en
ekstraordinær generalforsamling.
§ 7 – Mødevirksomhed m.v.
Brugerrådets møder afholdes mindst 3 gange årligt. Formanden er i udgangspunktet ansvarlig for
forberedelse og skriftlig indkaldelse med dagsorden til Brugerrådets møder. Brugerrådet har også mulighed
for at vælge et andet medlem til opgaven.
Brugerrådet kan vælge en anden mødeleder end formanden, hvis der er enighed om det.
Brugerrådet vælger en referent, og der føres referat fra mødet. Referatet godkendes af Brugerrådet på
næstkommende møde. Referaterne skal være tilgængelige for brugerne.
Brugerrådet er kun beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Brugerrådets
afgørelser træffes ved almindelig flertalsbeslutning. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Suppleanter, tovholdere og andre kan, hvis Brugerrådet ønsker det, deltage i Brugerrådsmøderne uden
stemmeret.
§ 8 - Regnskab og revision
Brugerrådets regnskabsår følger kalenderåret og skal være revideret senest 14 hverdage før
generalforsamlingen.
Senest 12 hverdage før generalforsamlingen skal aktivitetskonsulenten og økonomikonsulenten ved
kommunen have det reviderede årsregnskab og regnskabet med driftstilskudsmidler. Dette med henblik på
godkendelse af anvendelsen af kommunalt tilskud.
Én gang årligt foretager økonomikonsulenten sammen med aktivitetskonsulenten revision af 2-3 udvalgte
huses regnskaber.
§ 9 – Generalforsamling
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år senest med udgangen af februar. Generalforsamlingen
indkaldes med mindst 2 ugers varsel. Der skal angives dagsorden ved bekendtgørelse i den lokale presse,
ved opslag i huset og hvis muligt andre steder i lokalområdet.
Det er formanden, der indkalder til generalforsamling. Generalforsamlingen er Brugerrådets højeste
myndighed.
Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal afleveres skriftligt til formanden
senest 8 dage før generalforsamlingen. Indkomne forslag offentliggøres umiddelbart herefter på
dagsordenen, som findes i huset.
På generalforsamlingen gives en oversigt over husets aktiviteter m.m. i det forløbne år, og denne tages til
efterretning.
Det reviderede årsregnskab fremlægges til generalforsamlingens godkendelse.
Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved almindelig flertalsbeslutning.
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der leder generalforsamlingen, og lader de nødvendige
afstemninger afholde. Dirigenten kan ikke være medlem af Brugerrådet.
Almindeligvis foregår afstemninger ved håndsoprækning, men skal ske skriftligt, hvis dirigenten eller et
medlem af Brugerrådet eller 5 brugere forlanger det. Stemmetæller må ikke være omfattet af valget.
Man kan ikke stemme, hvis man ikke er til stede.
Valg af rådsmedlemmer, revisor og revisorsuppleant skal altid ske skriftligt, såfremt der er opstillet flere
kandidater, end der skal vælges. Skulle stemmerne på to kandidater stå lige, foretages omvalg mellem disse
to. Skulle stemmerne atter stå lige, anvendes lodtrækning.
Hvis man ikke kan deltage på generalforsamlingen, men ønsker at opstille til en post, kan man enten
mundtligt eller skriftligt give tilsagn herom til formanden.
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal indeholde:
Valg af dirigent
Valg af referent
Valg af to stemmetællere
Formandens beretning
Kassererens beretning indeholdende regnskab for det forløbne år
Behandling af indkomne forslag
Valg af rådsmedlemmer
Valg af 1-2 suppleanter
Valg af revisor
Valg af revisorsuppleant
Eventuelt
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når Brugerrådet finder det nødvendigt, og skal indkaldes,
når mindst 10 brugere, med angivelse af dagsorden, skriftligt forlanger det.
§ 10 – Opløsning
Til opløsning af Brugerrådet kræves mindst 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede på
generalforsamlingen. Ved opløsning af Brugerrådet skal Kolding Kommune godkende anvendelse af en evt.
oparbejdet formue til lignende formål inden for Brugerrådets geografiske område.
§ 11 - Tegning og Hæftelse
Det er formanden og kassereren, der er tegningsberettigede og dermed kan agere og underskrive på
foreningens vegne. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser,
der påhviler foreningen.
§ 12 - Diæter m.v.
Medlemskab af Brugerrådet er frivilligt og ulønnet.
§ 13 - Butikken pa Olivenhaven
Brugerrådet pa Olivenhaven driver en butik med selvstændig cvr.nr. 20 35 87 93.
Butikkens bestyrelse er den samme som brugerrådets bestyrelse som tegnes ved formand og kasserer.
Butikkens økonomi og driftsregnskab godkendes pa brugerrådets generalforsamling.
Butikkens formål er, at kunne tilbyde alle brugere af huset en god service og let tilgang med mindre
dagligdags varer.
Butikken er bemandet af brugere og frivillige.
Et evt. overskud anvendes til almennyttige formal jf. vedtægternes § 1
Til opløsning af Butikken kræves mindst 2/3 flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede pa
generalforsamlingen.
Ved opløsning af Butikken tilfalder evt. oparbejdet formue til Brugerrådet Olivenhaven.